حاج میرزا آقا رسولوی کارآفرینی است که معروف به پدر صنعت کیک ایران است ایشان در روستای بنیس، در استان آذربایجان شرقی متولد شد. و روزهای کودکی خود را در میان باغهای سرسبز بنیس گذراندند. پس از سالها تلاش و کوشش، میرزا آقا رسولوی با کمک پسر عموهای خود، توانستند اولین کیکهای خاندان رسولوی را تولید کنند.
این کیکها در یک تنور پخته میشدند و برای تولید آنها هنوز تجهیزات پیشرفتهای وجود نداشت. وقتی کیکها به تولید مناسبی رسیدند، حاج میرزا آقا رسولوی، چند جعبه از آنها را برای خانوادهاش فرستاد تا آنها بدانند که پاداش تلاش و صبوریشان به بار نشسته است. آن کیک با نام کیک رسولوی بنیس در بازار شناخته و فروخته میشد.
چهار سال بعد از رسیدن اولین بستهها به روستای بنیس، کسب و کار ایشان به رونق مناسبی رسید. در آن زمان خانواده تصمیم گرفتند که به تهران مهاجرت کنند و همگی در کنار باشند. خانواده رسولوی مجبور شدند کارگاه تولیدی خود را گسترش دهد و به خیابان ایرانمهر منتقل شود. به زودی، حاج میرزا آقا رسولوی توانست مکان کارگاه را خریداری کند و تولید کیک با روش صنعتی نیز آغاز شود.
در ابتدا با مشکلاتی مانند مشکلات مالی، عدم تأیید مردم نسبت به محصولات جدید و عدم آشنایی با بازار مواجه شد. اما با تلاش و پشتکار، توانستند به تدریج مشتریانی را برای محصولات خود جذب کنند. آقای رسولوی همواره به فرزندانشان انگیزه میداد و میگفت: «با تلاش و پشتکاری که از شما میبینم، مطمئنم هر یک از شما روزی صاحب یک کارخانه بزرگ خواهید شد.»
در آن دوران، به دلیل کاهش تعداد کارخانههای تولیدی و حتی برخی از آنها که دیگر تولید نمیکردند و فقط به فروش مواد خام در بازار میپرداختند، هر روز صبح، یک صف طولانی از مشتریان پشت درب کارخانه رسولوی برای خرید محصولات شکل میگرفت. این کارخانه کیکها را با قیمت ۸ ریال عرضه میکرد، اما واسطهها آن را با قیمت ۵۰ ریال در بازار عرضه میکردند. در واقع، سود اصلی از این اختلاف قیمت به دست واسطهها میرسید. با این وجود، برادران رسولوی با اراده و جدیت خود به تولید ادامه میدادند و ترغیبهای وسوسهانگیز واسطهگری آنها را به سمت خود جذب نمیکرد.
در سال 1358، حاج میرزا آقا رسولوی به همراه باجناق خود، به کارخانه اکس انگلیس رفتند. آنها از انگلیس خط تولید کیک را خریدند و به ایران آوردند. وجود این تجهیزات آغازی برای راه اندازی کارخانهای دیگر به اسم، کارخانه نیلو بود.با ابتکار عمل و هوشمندی، ابتدا ساختمان کارخانه نیلو را در نارمک، ابتدای خیابان دردشت تاسیس کردند.
پس از آن در 31 مرداد 1358، اولین محصول این کارخانه به بازار آمد. نیلو با قدرت و اقدار سالهاست که ادامه میدهد. رشد و توسعه برند نیلو چه در سالهای ابتدایی و چه در زمان حال، رقم خورد. برندی که محصولاتش به کیفیت و خوشمزگی شهره هستند.
پس از سالها تلاش و مجاهدت در سال 1358 در قالب برند کیک دانمارکی رسولوی، نام برند به درنا تغییر کرد. و برای این برند، کارخانه و ساختمانی در نظر گرفته شد و کارخانه کارش را در محل جدید از سر گرفت. با توجه به دشواری همزمانی مدیریت دو کارخانه فرزند ایشان صمد رسولوی در سال ۱۳۵۹ مسئولیت اصلی خود را در کارخانه شروع کرد. در سال ۱۳۶۰، کارخانه نیلو به جاده مخصوص کرج منتقل شد.
برند رسولوی حالا نامی شناخته شده بود. به همین دلیل در اوایل دهه پنجاه که ایده تغذیه رایگان مدارس ارائه شد، کارخانه کیک رسولوی به عنوان برند برتر، وظیفه رساندن کیکهای صبحانه کودکان را در شهرهای گوناگون بر عهده گرفت. چرا که حاج بیوک رسولوی مسئولیت تولید کیکهای بسیار با کیفیتی را بر عهده گرفت که میزان پروتئین و دیگر مواد مغذی آن، کاملا کنترل میشد.
این کیکها با سرعت و کیفیت در کارخانه تولید میشدند و بعد به شهرها و روستاها میرفتند تا به دست کودکان برسند.این کیکها به کودکان کمک میکردند تا بدون گرسنگی، از پس خواندن درسها بربیایند و چیزهایی که در مدرسه یاد میگرفتند را به خاطر بسپارند. وجود کیک صبحانه یک راه موثر برای بالا بردن توانایی کودکان بود و به آنها کمک میکرد عملکرد بهتری در مواجه با درسها و تکالیف خود داشته باشند.
البته این تصمیم باعث شد کارشان چندین برابر شود به نحویکه ساعت ۵ صبح قبل از همه کارگران راهی کارخانه میشدند و تا بعد از ساعت ۱۲ شب مشغول به کار بودند یعنی روزانه بیشتر از ۵ ساعت استراحت نداشتند!
با وجود آنکه کمتر از یک دهه از آغاز دوران کاری این برند میگذشت نیاز به الگوبرداری از شرکتهای خارجی برای تولید محصولات جدید و بکارگیری ماشین آلات بروز بیش از پیش احساس میشد. لذا با مسافرت به کشورهای خارجی و دیدن نمونههای موجود در بازارهای اروپایی و الگوبرداری از آنها، ایدههای جدیدی را برای تولید محصول در ذهن پروراند و به همین جهت برادران رسولوی کارگاه کوچک تراشکاریشان را که اوایل دهه ۶۰ برای برخی تعمرات تأسیس کرده بودند گسترش داده و با ایدههای جدیدی که از محصولات کشورهای دیگر بدست آورده بودند دستگاههای جدیدی طراحی و تولید کردند. از این سال طرحهایی برای ارتقای کیفیت، بستهبندی و شیوه های بازاریابی اجرا شدند که منجر به افزایش تولید و فروش کارخانه شدند.