آقای مهماندوست متولد چه سالی هستید و تحصیلاتتون چیه؟
بنده امیرحسین مهماندوست در اواسط پاییز سال ۱۳۷۰ در تهران متولد شدم، و فارغ التحصیل کارگردانی از انجمن سینمای جوان هستم.
در مورد فیلم کوتاه هایی ساختید ایده های اولیش از کجا اومد؟
قطعا زیست شخصی و خصوصیات اخلاقی و عقیده هر کارگردانی در مسیر شکل گیری ایده های اولیه فیلمنامه ها و به طبع فیلم ها تاثیر چشمگیری داره، علاوه بر اون میزان آموزش و اینکه بتونیم ایده خلاقه درست رو در زمان درست انتخاب و بارور کنیم هم در شکل گیری ایده ها بی تاثیر نیست.
در فیلم کوتاه هایی که بازی کردین در طول این سالها یا فیلم کوتاه هایی که خودتون ساختید آیا در جشنواره های داخلی یا خارجی به نمایش در اومده؟
دو یا سه فیلم داشتم در بین آثاری که بازی کردم و در جشنواره های فیلم کوتاه در کشور کانادا و ژاپن حضور داشتن، فیلم کوتاه اول خودم (( سوم شخص غاصب)) در جشنواره فیلم کوتاه لیسبون کشور پرتغال هم تا مرحله ی نیمه نهایی تونست پیش بره، اما دو فیلم کوتاه بعدیم که ساختم در مسیر پخش جهانی و داخلی هستند.
معمولا چطور بودجه ساخت فیلم هاتون رو تامین میکنید؟
بودجه فیلم ها رو تا الان خداروشکر تونستم خودم تامین کنم، البته ما به صورت گروهی فعالیت میکنیم و دوستان و رفقایی که کنار هم هستیم هر کدوم در بخشی که تخصصش رو داریم گوشه ای از کار و میگیریم که این خودش به نوعی هزینه ها رو کاهش میده، اما آن میزان از بودجه ی نقدی مورد نیاز رو خودم تامین میکنم.
آینده خودتان را در عرصه چطور می بینید؟ و برنامه شما برای آینده چیست؟
من آدم برگشتن نیستم ، یعنی یا پا در مسیری نمیزارم یا اگر پا گذاشتم باید تا انتهای مسیر و برم، شعاری هم دارم که همیشه میگم هدف هرچی ارزشمند تر و بزرگتر قطعا مسیر رسیدن بهش سخت تر، سینما هم پایان نداره اما خب من تمام توانم رو برای رسیدن به اون هدف نهاییم میزارم. در رابطه با آینده هم بهتره بزاریم آینده خودش اخبار و مرحله اعلام کنه و من جلو جلو براش تیتر نزنم.
اسامی اثر هایی که در طول این سالها نقش آفرینی کردین را به عنوان نویسنده و کارگردان و بازیگر و … بفرمایید و کدوم کار را بیشتر دوست داشتید ؟
بازی در سریال «اکسترنال» به کارگردانی سالار طهرانی
بازی در سریال «آقای مدیر» به تهیه کنندگی منوچهر شاهسواری
بازی در سریال «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری
بازی در سریال «مهلکه» به تهیه کنندگی سالار طهرانی
بازی در سریال «آسپیرین» فصل دوم به تهیه کنندگی و کارگردانی فرهاد نجفی
بازی در سریال «دیپلماسی پنهان» به تهیهکنندگی و کارگردانی سید احمد میر محمدی
بازی در سریال «کامیون» به کارگردانی سید مسعود اطیابی
بازی در فیلم سینمایی «انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی
بازی در فیلم سینمایی «شب داخلی دیوار» به کارگردانی علی جلیلوند
بازی در نمایش «کال سنتر» در قالب طنز اجتماعی به کارگردانی عقیل بهرامی
بازی در نمایش «سیسیلی» به نویسندگی و كارگردانی فرهاد مهر خیرانی
بازی در نمایش «آسمانی دیگر» به کارگردانی شهاب راحله
بازی در فیلم کوتاه «تخلیه» به نویسندگی و کارگردانی امین فلاح زاده
بازی در مستند «سه شنبه 14 جولای» به کارگردانی سید محمد جواد حسینی و…
مدیر صحنه فیلم کوتاه «جعبه پاندورا» به کارگردانی و تهیه کنندگی محمد حسین کریمی و سینا غنیمتی
مدیر تولید فیلم کوتاه «سالبوتامول» به کارگردانی عقیل بهرامی
سرپرست گروه کارگردانی فیلم کوتاه «په ژار» به نویسندگی و کارگردانی سهیل پریانی
آثار
1- فیلم کوتاه «سوم شخص غاصب»
2- فیلم کوتاه «وارث»
3- فیلم کوتاه «سرویس»
4- فیلم کوتاه «گربه ماهی»
5- فیلم کوتاه «مادر، بیل، بیل» به کارگردانی و نویسندگی سهیل امیری، پوریا سیمین پور و امیرحسین سلیمی و محمدرضا قمری و بنده امیرحسین مهماندوست در دومین اردو فیلم سازی ایده تا تولید همدان به ساخت این اثر رسید.
لازم به ذکر است فیلم کوتاه تخلیه اثر اقای امین فلاح زاده رو به دلیل دور بودن کارکتر از شخصیت خودم خیلی دوست داشتم، از بین آثاری که ساختم اثر آخرم گربه ماهی رو بسیار کامل تر و دوست داشتنی تر نسبت به ژانر و فرم و محتوام میدونم.
توصیه های شما به کارگردان های جوان برای آغاز در این مسیر چیه؟
من در جایگاهی نیستم که بخوام توصیه ای به دوستان داشته باشم ولی آنچه بر حسب تجربه و اندک سوادی که در حوزه بازیگری و چه در حوزه ی فیلمنامه نویسی و کارگردانی در آثار مختلف به دست آوردم رو بخوام انتفال بدم اینه که مرحله فیلمنامه رو بسیار بسیار جدی بگیرند و موضوع دوم اینکه هرجور شده فیلمشون رو بسازن به هر سختی و مشقتی که شده و منتظر نتیجه کوتاه مدت نباشن یا به عبارتی سالها رو بشمارن نه روزها رو
ورود شما به دنیای فیلم سازی و بازیگری از چه تاریخی و چطور و کجا شروع شد؟
علاقه من به حوزه ی بازیگری به سال های خیلی دور برمیگرده حتی میتونم بگم دوره ابتدایی ، این رو یا از دوره تحصیل همراه من بود اما جسته و گریخته گاهی بودم و گاهی نبودم، از بازیگری در تئاتر های عروسکی شروع شد و به اجراهای مذهبی و سپس به تئاتر خیابانی و محیطی رسید، اما به طور حرفه ای و جدی از سال 1396 فکر میکنم با شروع پیش تولید فصل دوم سریال آسپرین و تستی که برای یکی از نفش های اون سریال دادم انتخاب شدم، حمایت های هنرمندان درجه ۱ اون اثر خصوصا سرکار خانم پروین مقدم زاده در مقام دستیار یک کارگردان و معرفی من به پروژه های بعدی باعث شد این حلقه ی ارتباطی بین من و سینمای حرفه ای قطع نشه و تا به امروز ادامه پیدا کنه.
فیلم کوتاه را شما چگونه توصیف میکنید؟ و ویژگی های یک فیلم کوتاه به نظر شما چیه؟
فیلم کوتاه و فضای کار در آن شگفت انگیز و بی نظیر است، فضایی که شما در آن محدودیت های خاص خود را دارید و این موجب می شود که به بالاترین سطح استفاده از نشانه ها بروید، به طور کلی به نظر من کارگردان در فیلم سینمایی هم اجازه ندارد حتی یک پلان اضافه در فیلمتان داشته باشد و این موضوع در فیلم کوتاه به شما اجازه نمیدهد که یک فریم اضافه داشته باشید و خب در کنار سختی ها جذابیت های بسیاری را به همراه دارد چون من خودم به شخصه در محدودیت ها شکوفاتر می شوم.
الگوی شما در ساخت فیلم سازی چه کسانی هستند؟ و کار های چه کسانی را در این عرصه دوست دارید و به دیگران پیشنهاد میکنید؟
من به عنوان یک مخاطب عام سینما مجموعا آثاری را دوست دارم که هم برای مخاطب احترام قائل باشند و مخاطب را درگیر تماشای اثر کنند و هم جنبه هنری فیلم و آن مضمونی که باید هنرمندانه در دل اثر نهفته باشد را به مخاطب برسانند ، هنر سینما هدف والابی دارد و سرگرمی محص است، اما به عنوان یک سینماگر که ابتدای راه هستم الگو و خط فکر ام را استاد گرانقدرم جناب آقای وحید جلیلوند میدانم، ایشان در آثارشان جدای از هنر و سینما انسانیت جاریست که برای من بسیار ارزشمند است.
در پایان مصاحبه اگر میخواهید چیزی را اضافه کنید بفرمایید.
تشکر از شما و دوستان رسانه که شریف هستید و منصف، و هدفی ندارید جز آگاهی جامعه، در نهایت خدا رو شاکرم که در مسیری سخت اما ارزشمند و مهم قدم برداشته ام و امیدوارم که در آینده به سمت خلق آثار درخور و در شان دیدگان مخاطب فهیم بروم، در آخر کمال تشکر و قدردانی رو دارم از خانواده عزیزم، پدر و مادر گرانقدرم، چرا که این مسیر به خودی خود سخت و چالش برانگیز است و اگر همراهی عزیزان خانواده کنار یک سینماگر و در کل یک هنرمند نباشد قطعا پیشرفتی حاصل نخواهد شد.