Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/ahalisha/public_html/wp-content/plugins/wp-farsi/includes/pdate.php on line 3
مصاحبه با حسین راستگو جوان ترین مدیر جلوه های ویژه – پایگاه خبری شانجان

مصاحبه با حسین راستگو جوان ترین مدیر جلوه های ویژه

۱. لطفا در ابتدا معرفی کامل از خود داشته باشید؟

به نام خدا حسین راستگو  فرزند حسن راستگو ۳۴ ساله متولد تهران و دارای کارشناسی علوم سیاسی و مدیر و طراح جلوه های ویژه میدانی هستم.

۲.دوران کودکی خودتان را چگونه گذارندین؟

دوران کودکی بسیار جذاب و خوبی داشتم چون پدرم یکی از پیشکسوتان عرصه جلوه های ویژه میدانی هستند در کنار درس خواندن پیش پدر مشغول به فعالیت بودم در همین جهت هم بازیگری کردم از سال ۷۶ هم در کار جلوه های ویژه میدانی فعالیت داشتم.

۳. شما به‌ عنوان طراح جلوه‌های ویژه میدانی در سینما کارتان را چگونه و از کجا آغاز کردید؟

همانطور که گفتم چون پدر در کار جلوه های ویژه بود از کودکی در کنار ایشان بودم که به طور رسمی از سال ۱۳۸۴ عضو خانه سینما شدم و وارد این عرصه شدم و بعد از ۱۵ سال دستیاری و طی کردن دوره های مختلف (دوره کار با مواد پروتکنیک، فنون انفجار، چاشنی بدنی، شیمی و ترکیب مواد) در سال ۱۳۹۹ به عنوان مدیر از سوی وزارت ارشاد و خانه سینما و وزارت دفاع (به دلیل کار کردن با مواد ناریه) انتخاب شدم و عنوان جوان ترین مدیر جلوه های ویژه رو نصیب خود کردم که کار کردن ما در این شغل باید مجوز از وزارت دفاع داشت با توجه به پروتکل های وزارت دفاع تا ۳ سال همکاری با مدیر های قدیمی تر به عنوان مجری و سرپرست مشغول به فعالیت شدم که بعد از ان تا ۲ سال سالی پنج کار اجازه فعالیت مستقل داده شد به دلیل حساسیت کار جلوه های ویژه میدانی در خصوص انفجار و چاشنی بدنی وزارت دفاع و کلیه مجموعه های امنیتی اعم از سپاه، ارتش، فراجا، وزارت اطلاعات، صیانت سازمان صدا وسیما نظارت کامل بر نحوه اجرای کار را برما دارند و همکاری های خوبی انجام می دهند.

۴.صنعت جلوه های ویژه را در کشور را چگونه می بینید؟

صنعت جلوه های ویژه میدانی در کشور روند بسیار خوبی رو در پیش داره و کاملا حرفه ای رو به جلو حرکت میکند و تمام مدیران جلوه های ویژه ایران از نظر کاری خیلی برتر از مدیران خاورمیانه و حتی بخشی از اروپا هستند. مشکلی که هست عدم هزینه و امکانات روز به دلیل مسایل مالی تولید کار هست که در اختیار ما قرار نمیگیره.

۵. آموزش‌های این حرفه به چه ترتیب است و بچه‌های جلوه‌های ویژه به چه صورت کارهای این حرفه را یاد گرفته‌اند؟

آموزش های این حرفه زیر نظر صنف جلوه های ویژه میدانی خانه سینما و وزارت دفاع صورت می گیرد که مدیران پیشکسوت به دستیاران خود که مورد تایید صنف و مراجع ذی صلاح هستند آموزش های لازم را می دهند که در این عرصه فعالیت کنند.

۶. روند حرکت سینمای ما در زمینه جلوه‌های ویژه میدانی را از ابتدا تا امروز چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا به‌موازات گذر زمان، توانسته‌ایم پیشرفتی منطقی را تجربه کنیم؟

روند حرکت ما در سینما کاملا رو به جلو و خوب است ولی هیچ وقت نباید گفت که کامل هستیم که دو علت دارد اول اینکه علم در حال پیشرفت هست و با تجربه ای که کسب میکنیم هر روز در حال پیشرفت هستیم و کارهای جدید خلق میکنیم و دوم اینکه نبود امکانات درست و بجا در فیلم برداری و هزینه بر بودن برای تولید اونجور که باید اون اتفاق بیفته نمیفته و خوب در صحنه دیده نمیشه ولی تمام مدیران و دستیاران خوش فکر در این عرصه هستند که با نبود این امکانات بهترین ها رو برای تصویر رقم میزنند که بهترین ها پیش بیاد.

۷. به نظر شما وضعیت جلوه های ویژه در ایران با مقایسه با جهان چگونه است؟

از نظر تجهیزات و امکانات و اختیارات و هزینه هایی که در هالیود یا اروپا انجام می دهند قابل مقایسه نیست ولی با تمام این موارد جلوه های ویژه میدانی ایران حرف برای گفتن زیاد دارد چون بدون امکانات همون کارایی رو انجام می دهند که در انجا انجام می شود.

۸. در سینمای ایران سازندگان کمتر به سمت استفاده از جلوه های میدانی در آثار خودشان می روند. به نظر شما دلیل این عدم استقبال کارگردانان از جلوه های ویژه چیست؟

نه اتفاقا تمام کارها جلوه های ویژه میدانی دارد از باران برف طوفان گرفته تا انفجار و غیره ..‌ که نسبت به هر کار زیاد کم دارد.

۹. اساساً جلوه‌های ویژه میدانی چه‌مقدار از هزینه‌های ساخت یک فیلم سینمایی را به خود اختصاص می‌دهد؟

بستگی دارد به نوع فیلم و ژانر که اگر جنگی باشد یا فضای کاملا بارانی یا برفی باشد که کلا جلوه های ویژه حضور دارد و بعضی کارها هستند که به صورت مختصر طوفان یا باران یا برف دارند که هزینه کمتری رو دارد.

۱۰. شما در کارتان فرصت آزمون و خطا هم دارید؟

در خصوص کارهای جنگی یا کارهایی که احتیاج به انفجار یا اصابت گلوله به بدن دارد (چاشنی بدنی) به هیچ عنوان جای خطا ندارد چون منجر به آسیب دیدن به عوامل و بازیگر ها می شود در خصوص کارهای طوفان و باران و برف حساسیت پایین تری دارد که گاهی اوقات امکان داره حادثه ای پیش بیاد و نه اینکه آسیب جدی به کسی وارد بشه.

۱۱. از خاطرات تلخ و شیرین در این سالها در کارتون تجربه کردین بفرمایید!

خاطرات که زیاد هستند تمام کارها جذابت خودش رو داره ما با جون خودمون کار می کنیم در سرما و گرما خطرات و دوری از خانواده که مردم خوبمون وقتی یک فیلم رو می بینند از اون کار لذت می برند همون برای ما کافی است و خستگی اون کار برای ما شیرین می شود.

12. اسامی فیلم‌ و سریال هایی که در کار جلوه های ویژه فعالیت داشتید را می فرمایید؟

فیلم و سریال ها:
داریوش، امرلی، مستوران، جادوگر، پدر گواردیولا، نوار زرد۲، زیرخاکی ۳، قبله عالم، عملیات ۱۲۵ سری سوم ،ملکه گدایان، گاندو، ساختمان ۸۵، هشت پا، باغ قرمز، لژیونر، شکار روباه، غریب، زخم،بزرگ مرد کوچک، اکباتان، هوش سیاه ۲، سرزمین کهن، ویلایی ها، مسافر ارغوان، پرویز خان، نشانه ها، زیرخاکی ۲، جلال، نقطه صفر زمین، دست ناپیدا قرارگاه سری، اپاراتچی، باغ کیانوش، وابل، مهیار عیار، خوک کثیف، بخارست و…

فیلم کوتاه: تا صبح، اسماء، فوءی، هشت تیر

13. در پایان هم اگر تقدیر و تشکر از کسی دارید یا مطلبی هست که مایل هستید به مصاحبه اضافه کنید بفرمایید‌.

از مادر و پدرم به خاطر دعای خیرشون که همیشه همراه من است و از پدرم که این حرفه رو به من یاد داد تا بتونم در این عرصه فعالیت کنم و از مدیران پیشکسوت جلوه های ویژه که من رو تو این راه راهنمایی و هدایت کردند تشکر و قدردانی میکنم.

 

 

لینک کوتاه خبر:

https://ahalishanjan.ir/?p=10812

تیلیغات شما اینجاست

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پر بازدید ترین ها
  • داغ ترین خبر ها