پایگاه خبری شانجان

پایگاه خبری شانجان

شنبه 18 می 2024
پایگاه خبری شانجان

پایگاه خبری شانجان

پایگاه خبری شانجان

پایگاه خبری شانجان

مصاحبه با آقای جعفر رحمن زاده از نویسندگان برجسته

در ابتدا یک بیوگرافی درباره خودتان بفرمایید؟ چند وقت است به نوشتن مشغول هستید؟

بنده در تاریخ 9 آذر سال 1364 در شهر صوفیان متولد شدم. مقاطع ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان را در زادگاهم صوفیان به انجام رساندم و راهی مدرسۀ علوم دینی ولیعصر تبریز شدم. سه سال تبریز بودم، سه سال در ارومیه و شش سال در حوزۀ علمیۀ قم مشغول به درس بودم و نویسندگی را به شکل جدی در قم آغاز کردم. چون موقع رفتن به حوزه، پدر بزرگوارم گفته بودند نان دین نخورم و سقف معیشت بر ستون شریعت نزنم، با انجام تحصیلات در قم، به تبریز برگشتم و به کتابفروشی مشغول شدم. پس از سه سال کتابفروشی، به دلایلی راهی تهران شدم و برای برخی شخصیت های شناخته شدۀ دانشگاهی «سایه نویسی» کردم. بنده از اردیبهشت سال 1399 به صوفیان برگشته ام و هم اکنون در حال به انجام رساندن یک پروژۀ علمی هستم که سالهاست آغاز کرده ام و امیدوارم هرچه زودتر به نتیجه برسد.

ایده نوشتن کتاب ارونق و انزاب از کجا شروع شد؟ کار تحقیقاتی را چگونه برای نوشتن کتاب شروع کردید؟

از آنجایی که زمینۀ مطالعاتی من تاریخ و ادب و فلسفه بود، هنگام مطالعۀ کتاب های تاریخی، با برخی داده های تاریخی روبرو می شدم که به شهرستان شبستر مربوط بود. از سر علاقۀ ناخود آگاهی که به این شهرستان داشتم، آرام آرام به گردآوری این اطلاعات پرداختم و پس از مدتی دیدم می شود اینها را به شکل کتاب ارائه داد. ولی عجله نکردم، یک سلسله تحقیقات میدانی گسترده را شروع کردم تا افزون بر داده های مکتوبِ کتاب ها، خودم نیز برین داده ها بیافزایم، چون همیشه دوست داشته ام در هرکجا که هستم، اثر بخش باشم و تنها مصرف کننده نباشم. به برکت این ایده، نه تنها کتاب دانشنامۀ ارونق و انزاب را نوشتم و 400 شخصیت بزرگ منطقۀ ارونق و انزاب را شناسایی کردم، بلکه کتاب تاریخ شهر صوفیان که اخیراً با نام کوچه باغ ابریشم انتشار یافت را نیز پدید آوردم.

تعدادی از آثار خودتان را معرفی می‌فرمایید؟

1. کوچه باغ ابریشم. جغرافیا، تاریخ و فرهنگ کهن شهر صوفیان. (فارسی-تالیف/ 1402/ انتشارات اختر/ تبریز)
2. دانشنامه ارونق و انزاب (فارسی-تالیف/1394/سفیر اردهال/تهران)
3. حجت نامه (فارسی-تالیف/1398/دلیل ما/قم)
4. عربی سرایان آذری زبان (فارسی-تالیف/1394/ مجمع ذخایر اسلامی/قم)
5. سراج السالکین (فارسی-تصحیح و تحقیق/1392/ مجمع ذخایر اسلامی/قم)
6. العدالة (عربی-تصحیح و تحقیق/1392/ مجمع ذخایر اسلامی/قم)
7. عقد الکساء فی فقه النساء (فارسی-تصحیح و تحقیق/1393/ مجمع ذخایر اسلامی/قم)
8. آتابابالار سوزلری (ترکی-به کوشش/مجمع ذخایر اسلامی/قم)
9. دیوان منتظر (فارسی-به کوشش/تبریز)
10. از پنجرۀ گالاتا (تاریخ سقوط قسطنطنیه به دست ترکان عثمانی و تأثیر آن در اروپا و ایران) (فارسی/ مجمع ذخایر اسلامی/قم)

به نظر شما آشنایی مردم جامعه با مشاهیر زادگاهشان چقدر قابل اهمیت است؟

این پرسش شما نیازمند بحث کارشناسی هست که من اهلش نیستم و باید از یک جامعه شناس جویا شوید. ولی اگر خیلی عامیانه بخواهم یک پاسخ شما بدهم، باید بگویم بالارفتن اعتماد بنفس منطقه ای و شهری و باور به خودباوری یکی از امتیازهای آشنایی با شخصیت های بزرگ است. آموختن از تجارب آنها، آشنایی با چالش های پیشِ رویِ موفقیت و رسیدن به اهداف بزرگ و اینکه هیچ چیز را مفتی به آدم نمی دهند و باید خاک خورد و تلاش کرد، یکی دیگر از مزایای آشنایی با مسیر پیشرفت بزرگان است. و در نهایت، امید به اینکه می توان حتی از قعر چاه به اوج افلاک رسید و تبدیل کردن امید به باور، و کوتاه نیامدن و کم نیاوردن در راه رسیدن به اهداف جاه طلبانه و شکیبایی و جان سختی، درس دیگری است که می-توان از بزرگان موفق آموخت. علاقمند سازی جوانان به بزرگان، نیازمند آشنایی با رسانه و شگردهای مارکتینگ در حوزۀ فرهنگ و هنر است، برای مثال، من یک کتاب برای روشنداشت افکار و اندیشه های معجز شبستری به نام «فریادِ زَنان» نوشته ام و او را هم ردیف با شاعران روشنفکر پسامشروطه بررسی کرده ام که در نوع خود بی همتاست و بسیار دوستش دارم.

مطالعه این کتاب را چقدر برای فعالان فرهنگی و مردم منطقه ضروری می‌دانید؟

هرکس به اندازۀ وسعت وجودی خودش باید ضرورت های خودش را بشناسد، مطالعۀ این کتاب را نمی شود به همه توصیه کرد. شاید نوشیدن یک چای داغ در پشت میز برای کسی ضروری تر ازین باشد که بداند چه زنان و مردانی با مجاهدت های جانفرسا توانستند در زمانی که تحصیل در مدارس جدید کفر و بی دینی تلقی می شد، فرزندان مردم را باسواد کنند. ولی شاید برای یک نوجوان بروز و آگاه، دانستن اینکه زنده نام و جاوید راه معجز شبستری چگونه توانسته بود صد سال از اطرافیان خود جلو بیافتد اهمیت داشته باشد. راستش را بخواهید، بجز انگشت شمار شخصیت هایی بمانند پروفسور محمد بابا دوست، دکتر صادق زادۀ وایقان، استاد محمدعلی نقابی و زنده یاد آیت الله شیخ حسین بهبهانی که به یقین از بسیاری شخصیت های دانشگاهی بروزتر و دگراندیش تر و روشنفکرتر بود، که هنوز هم به تشویق آنها دلگرم و سرشار از انرژی هستم.

توصیه ای برای نویسندگان تازه کار دارید؟

خودم نیازمند توصیه هستم، چون هنوز نویسنده نشده ام و آنچه تاکنون نوشته ام را سیاه مشق می دانم، توصیه ای ندارم جز سفارشی که یک استاد بزرگ برایم کادو کردند و تلاش کرده ام همیشه سر لوحۀ کارهای پژوهشی ام باشد و برای شما نیز انتقال می دهم، ایشان می فرمودند: «موازی کاری نکنید و به دنبال کارهای زمین مانده بروید!»

لینک کوتاه خبر:

https://ahalishanjan.ir/?p=10597

تیلیغات شما اینجاست

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پر بازدید ترین ها
  • داغ ترین خبر ها